رکوردشکنی سود بدون ریسک اوراق اسناد خزانه اسلامی + نمودار دلیل کاهش پی‌درپی نرخ دلار چیست؟ (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلیل کاهش شدید قیمت نات کوین چیست؟ حقوق اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ بازنشستگان کشوری واریز شد نحوه انتقال نات‌کوین از ربات تلگرام به کیف‌ پول و فروش آن + روش استیک‌کردن یا سرمایه‌گذاری کشف و توقیف ۲۱ تن پای مرغ غیربهداشتی در مشهد | در خرید گوشت چرخ‌کرده دقت کنید  در خواست اتاق اصناف مشهد از واحد‌های صنفی برای کمک به سیل‌زدگان استان ایران خودرو محصولات هایما را گران کرد+ جدول (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار در آستانه ورود به کانال ۵۶ هزار تومان (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) توزیع ۲۲ هزار تن انواع کود‌های یارانه‌ای بین کشاورزان خراسان رضوی طی سال جاری آغاز عملیات خرید تضمینی گندم در خراسان‌رضوی | افزایش ۱۷ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان سودای صعود در روز‌های رکود بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایجاد خسارت در بخش کشاورزی بر اثر سیلاب در مشهد دعوت از نیروگاه‌ها برای عرضه برق تولیدی در بورس راه‌اندازی سامانه جدید عرضه خودرو‌های برقی | شروع ثبت نام از فردا + لینک (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) اتمام حجت به طلافروشان | یک توصیه به مردم: طلای خود را از طلافروشی‌های متصل به سامانه بخرید زمان بعدی حراج شمش طلا مشخص شد + جزئیات و مشخصات شمش طلای استاندارد یکصدوشانزدهمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در مشهد برگزار شد ریزش دلار به کانال ۵۷ هزار تومان | حباب سکه چقدر شد؟ + جدول (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی فایل‌های اجاره در خیابان امام رضا (ع) مشهد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) توضیحات استاندار خراسان‌رضوی درباره تعیین میزان خسارت‌های ناشی از سیلاب در استان اعتبار ۸ هزار میلیارد تومانی بانک تعاون برای حمایت از تعاونی‌ها سهمیه سوخت کدام خودرو‌ها قطع می‌شود؟ (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) صادرات به روسیه با ریال آف‌شور | رفع تعهد ارزی صادرکنندگان چگونه انجام می‌شود؟ قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

درباره افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار مشهد | صورت‌حساب گرانی گوشت منتشر شد + جدول

  • کد خبر: ۲۲۶۲۰۸
  • ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۸
درباره افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار مشهد | صورت‌حساب گرانی گوشت منتشر شد + جدول
هرچند بسیاری از فعالان در حوزه دام و گوشت قرمز درباره وضعیت نابسامان این صنعت و احتمال افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها، به‌ویژه در یک سال گذشته، بار‌ها هشدار داده‌اند و رسانه‌ها درباره آن گفته‌اند و نوشته‌اند، سرانجام این محصول به سمت پرواز از سفره مردم رفت.

به گزارش شهرآرانیوز، «گوشت چیه؟» این بخشی از یک دیالوگ در سکانسی از فیلم «شوخی کردم» و درباره تبدیل‌شدن گوشت به خاطره‌ای در عکس‌های قدیمی است. این سکانس بار‌ها در پی افزایش قیمت گوشت در فضای مجازی فراگیر شد. مردم معتقدند پس از گذشت یک دهه از ساخت این فیلم، حالا این سکانس دارد به واقعیت تبدیل می‌شود. بر‌اساس گزارش مرکز آمار، گوشت قرمز در انتهای سال‌۱۴۰۲ نسبت به ابتدای سال، ۸۷‌درصد افزایش قیمت داشته است و در دسته کالا‌های خوراکی، رتبه اول گرانی را دارد.

هرچند بسیاری از فعالان در حوزه دام و گوشت قرمز درباره وضعیت نابسامان این صنعت و احتمال افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها، به‌ویژه در یک سال گذشته، بار‌ها هشدار داده‌اند و رسانه‌ها درباره آن گفته‌اند و نوشته‌اند، سرانجام این محصول به سمت پرواز از سفره مردم رفت.

 اسفند سال قبل بود که در گزارشی با عنوان «گوشت، از قصه صادرات تا غصه واردات» از  وضعیت کاهش تولید دام و ازبین‌رفتن دامداری‌های سنتی نوشتیم. دامداری در برخی روستا‌ها به‌کلی از بین رفته بود و گزارش‌ها از تعطیلی ۳۰ تا‌۴۰‌درصدی دامداری‌های سنتی در استان خبر می‌داد. حالا این روز‌ها قیمت یک کیلو گوشت گوسفندی به‌طور میانگین در بازار مشهد به ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

داستان گرانی

افزایش هزینه‌های دامداری پاسخی است که فعالان این حوزه به سؤال درباره دلیل افزایش قیمت‌ها بیان می‌کنند. چرا؟ خشک‌سالی‌ها در سه سال گذشته اثرگذار بوده است. پیش‌از‌این معمولا دام سبک نیاز به غذا‌های متراکم و وارداتی نداشت. با شروع خشک‌سالی، مرتع به‌اندازه کافی جود نداشت و دام باید به‌صورت متمرکز تغذیه می‌شد به‌اضافه هزینه زیاد نهاده‌های دامی و بالابودن هزینه سرمایه‌گذاری و مخارج جانبی، در‌نهایت به افزایش قیمت دام و گوشت منجر شده است. 

آیا همه ماجرا این است؟

البته این‌همه ماجرا نیست. حذف ارز ترجیحی برای نهاده‌های دامی و مشکلات سامانه بازارگاه در کنار فروش خارج از شبکه و بازار سیاه نهاده‌های دامی باعث شد که بخش بزرگی از دا‌م‌های مولد راهی کشتارگاه شوند. بماند که تقریبا هم‌زمان با آن شیوع کرونا و تعطیلی رستوران‌ها، اصناف و سفر‌ها تقاضا برای گوشت را به‌شدت کاهش داد و همه اینها دام‌پروران و دام‌پروری را با مشکلات جدی مواجه کرد. 

دلال‌ها کی وارد می‌شوند؟

اگر بپرسید نقش دلال‌ها (که همیشه مسئولان در حوزه علت گرانی نقش اصلی را به آنها می‌دهند) چیست، باید بگوییم که حضور آنها هم بر این آشفته‌بازار بی‌تأثیر نیست، به‌ویژه در زمانی که تقاضا به اوج خود می‌رسد؛ اما به‌گفته فعالان دلیل اصلی پرواز قیمت‌ها، کشتار دام مولد در گذشته و به‌دنبال آن کاهش ورودی دام به بازار و همچنین افزایش هزینه تولید است.

صورت‌حساب گرانی گوشت

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->